Nu har jag tröttnat ur på alla som försöker jämställa sökmotorn Google med företagsägda och kontrollerade databaser så som Eniro, DinDel, Lokaldelen eller vad du vill. Det är en fullständig förvanskning av verkligheten som jag misstänker drivs av att flera aktörer tjänar så mycket pengar på våra svenska mindre och medelstora företags okunskap att de inte kan låta bli att förvränga sanningen för att fortsätta tjäna pengar. Och det gör mig förbannad på riktigt att företag som kallar sig för medierådgivare sysslar med den här typen av förvanskning.
Källa: Skärmdump efter sökresultat på “www.google.se” onsdagen den 12 juni 2013.
Nu ska jag reda ut begreppen en gång för alla!
Google är INTE ett sökmedia eller ett vägledande media, INTE. Google är den helt dominerande sökmotorn för att söka efter innehåll på nätet (World Wide Web). Det är något helt annat. När du går till Eniro, Lokaldelen, DinDel eller för den delen Företagsfakta eller Svensk Byggtjänst eller Byggbasen eller någon annan av alla dessa nischade databaser med en sökfunktion som finns på nätet så går du till just detta. En sökfunktion (söktjänst) för en av ägarna kontrollerad databas med ett visst antal registerposter över ett visst antal företag.
Det är INTE nätet du söker av!
Så när Jajja pratar om “en sökbibel” som man gör här och klumpar ihop Google med Eniro.se då blir jag återigen förbannad, på riktigt.
Källa: Skärmdump gjord på “http://www.jajja.com/jajjapedia/publikationer/sokbibeln” den 12 juni 2013.
Ja du kan hitta Eniro på nätet men där slutar likheten. Eniro söker INTE av hela nätet för då hade det vart Google, eller Microsofts alternativ Bing eller någon av alla andra mindre kända men fantastiskt bra sökmotorer som finns och som alla har det gemensamt att de indexerar nätets alla noder (mer om detta längre ner).
Se här själv när jag söker på eniro.se för att göra detta övertydligt.
Källa: Skärmdump efter sökresultat på “www.eniro.se” onsdagen den 12 juni 2013.
Och här ser vi resultatet, INGA TRÄFFAR!
Källa: Skärmdump efter sökresultat på “www.eniro.se” onsdagen den 12 juni 2013.
Lägg också märke till en annan intressant sak!
Under Eniros “0 st resultat” ser vi något som heter “Sponsrade länkar”.
Vet du vad det är?
Jo det är sådana sponsrade länkar som du också kan köpa av Google (annonser alltså) som här presenteras på Eniro.se.
Hur gick det till?
Jo Eniro är med i något som heter Google AdSense som gör att de får betalt en liten slant av Google varje gång någon klickar på en av dessa sponsrade länkar. Det kan alla vara som har en hemsida som blir godkänd av Google (och det blir man som regel). Och dessa länkar dyker upp här därför att de som annonserar har valt att annonsera i Googles “innehållsnätverk” deras så kallade Displaynätverk.
Google är Sökmotorn med stort S
Google är en Sökmotor som idag dominerar fullständigt som ett resultat av att matematiken bakom den (hur den hanterade sökningar på nätet) var bättre än sina konkurrenter då det begav sig. Sökresultaten var alltså bättre och detta ledde till att användarna föredrog Google när det letade efter information på nätet. En sökmotor söker av nätet som är allt det innehåll (bilder, text, ljud, forumtrådar, video etc.) som ägs av alla och ingen och som finns samlat (uppladdat av användare) på miljontals och åter miljontals noder (datorer/servrar) som är sammankopplade med varandra i ett kluster över jordklotet i ett datornätverk som kallas för Internet.
Eniro som får stå som exempel här är istället ett företag med en av dem ägd och kontrollerad databas med en sökfunktionalitet kopplad till sig med vilken man kan söka av just den specifika databasens registerposter. Att påstå att det för användaren är samma sak som sökmotorn Google är lögn.
Marknadsknutte
Det är bara en mediesäljare eller marknadsknutte som kan komma på idén att förvanska sanningen på detta sätt och för min del så anser jag att det ger en talande bild av den kvalitet man kan förvänta sig som kund hos dessa aktörer. Men det är givetvis upp till var och en att dra sin egna slutsats. Jag avslutar med en bild från Google med följande inställningar (Sverige, svenska).
Källa: Skärmdump efter sökresultat på ”www.google.se” onsdagen den 12 juni 2013.
PS. Varför jag valde glass och Brasilien för att visa min poäng det vet jag inte? Men kanske har det att göra med att sommaren är här 🙂
———
Intresserad av vår hjälp med din annonsering på nätet (Google Adwords, YouTube, Facebook etc.)?
Här kan du läsa mer om hur vi ser på saken!
Intresserad av riktig medierådgivning och att veta mer om tjänsten VIP Mediekund?
Tack Fredrik för att du vågar lyfta på det eländiga sök rådgivnings fusket! En anledning till att Eniro mfl har så pass mycket omsättning kvar är på grund av aktörer som:
http://www.resume.se/nyheter/media/2013/07/04/livets-ord-byra-far-nobben/
Vi i branschen vet att hela deras existens är överflödig, ändå har de lyckats lura 1000 småföretagare runt Uppsala att ge dem 30% av sina budget till Mediaview. Usch!
/Steffe
Vad märkligt, fem dagar efter att denna kommentar gjordes så försvann artikeln från nätet där den har legat i tre år..?
Man kan fortfarande hitta den givetvis genom att använda google som ju cachar sidor en tid.
Gör så att du klistrar in följande:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://example.com/
Byt sedan ut http://example.com/ mot i det här fallet då:
http://www.resume.se/nyheter/media/2013/07/04/livets-ord-byra-far-nobben/
På detta sätt kan du som är intresserad fortfarande läsa artikeln trots att den tydligen har tagits ner nu av Resumé av någon märklig anledning.
Artikeln skrevs för övrigt av Karl-Johan Byttner på Resumé. Och om jag har förstått saken rätt så publicerades den där kl. 20.00, 2010-10-27.
Karl-Johan Byttners e-postadress finns som “signatur” under artikeln så jag lägger med den här också. Den är “karl-johan.byttner@resume.se” om någon vill kontakta honom och fråga honom direkt. Exempelvis om varför artikeln som legat uppe i tre år nu plötsligt försvann? Eller om han kanske har ytterligare någon information om detta som kan vara av allmänt intresse?
Sen kan vi ju hoppas att någon vänligt sinnad själ ser till att artikeln arkiveras för gott så att eftervärlden alltid kan ta del av den, så blir det nog tror jag.
Hej Fredrik, vi är ett tiotal företagare som hittat på varandra genom att vi blivit lurade av Mediaview under flera år, vissa har t.o.m lagt pengar hos deras livets ord kompisar på 121.nu, men också massa pengar på SEO hos Jajja, där det i efterhand visat sig att Mediaview fått 50% i rabatt, men fakturerat oss fullt pris!! (Vi pratar om miljoner som vi blivit lurade på).
Artikeln i fråga försvann första gången i somras från Resume, men efter att vi kontaktade dem så åter publicerade de artikeln efter att vi frågas satte vilka relationer de hade med Mediaview. Nu verkar de försöka smyga bort artikeln igen…Det ligger helt klart en hund begraven här! Håller med, hoppas någon arkiverar den så inte fler företagare blir lurade i Uppland!
/Stefan
Jag är säker på att den snart finns arkiverad på fler än ett ställe om det mot förmodan skulle vara så att den fortsätter att vara försvunnen från sin ursprungliga publiceringsplats. Alla vi som förstår att uppskatta Internet & Nätet (ett av de största utvecklingsstegen i mänsklighetens historia) brukar ju tillse sådant, tillsammans, i regel 🙂
Hej ! Undertecknad blir inte förvånad ! Jobbat på deras hemmamarknad länge i ett konkurrerande företag.
Med vänlig hälsning
Roger
Jag hittade på artikeln, så då är den alltså tillbaks igen?
http://www.resume.se/nyheter/media/2010/10/27/livets-ord-byra-far-nobben/
En till som vågar lyfta på locket: http://www.sokmotorkonsult.se/seo/sokmedia-strunta-i-det
/Stefan
Hej! Jag arbetar som sökanalytiker på ett företag som ägs av Mediaview och jag kan ärligt säga att det bara är båg rakt igenom. De borde få fängelsestraff för alla “bedrägerier” som begås!
//Matte
hallå! jag tror inte att bara google gäller. jag tror att eniro, hitta o lokaldelen tillsammans är lika viktiga sökmotorer som google. det säger min leverantör forefront och jag tror på dem före vad som skrivs här!
Vänlig,
Benny
Resume har antagligen erhållit pengar under bordet från Mediaview för att ta bort den avslöjande artikeln, men det här har de inte lyckats radera från cyberspacen!
Snabbväxande Mediaview vill bli medlemsföretag hos Sveriges Mediebyråer, men får kalla handen: Mediaviews moderbolag ger ut egna bilagor. Då kan man inte kalla sig oberoende mediebyrå, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.
Nu verkar den vara upp igen med kommentar funktionen igång.
/Avhoppare från Livets Ord & Mediaview
Mediaview och Kenzaku verkar onekligen vara oseriösa bluff företag.
Hej “role”! Att du drar den slutsatsen gällande Mediaview är väl helt i linje med tidigare kommentarer men varför antyder du att Kenzaku är ett oseriöst företag? Skulle du kunna utveckla det? Sådan information är givetvis av stort intresse för mig i mitt arbete om det finns någon substans i påståendet. Det samma gäller givetvis för dem som följer denna tråd.