Nu har jag tröttnat ur på alla som försöker jämställa sökmotorn Google med företagsägda och kontrollerade databaser så som Eniro, DinDel, Lokaldelen eller vad du vill. Det är en fullständig förvanskning av verkligheten som jag misstänker drivs av att flera aktörer tjänar så mycket pengar på våra svenska mindre och medelstora företags okunskap att de inte kan låta bli att förvränga sanningen för att fortsätta tjäna pengar. Och det gör mig förbannad på riktigt att företag som kallar sig för medierådgivare sysslar med den här typen av förvanskning.

Google är en Sökmotor

Google är INTE Sökmedia eller Vägledande Media även om vissa mediabyråer påstår det.

 

 

 

Källa: Skärmdump efter sökresultat på “www.google.se” onsdagen den 12 juni 2013.

Nu ska jag reda ut begreppen en gång för alla!

Google är INTE ett sökmedia eller ett vägledande media, INTE. Google är den helt dominerande sökmotorn för att söka efter innehåll på nätet (World Wide Web). Det är något helt annat. När du går till Eniro, Lokaldelen, DinDel eller för den delen Företagsfakta eller Svensk Byggtjänst eller Byggbasen eller någon annan av alla dessa nischade databaser med en sökfunktion som finns på nätet så går du till just detta. En sökfunktion (söktjänst) för en av ägarna kontrollerad databas med ett visst antal registerposter över ett visst antal företag.

Det är INTE nätet du söker av!

Så när Jajja pratar om “en sökbibel” som man gör här och klumpar ihop Google med Eniro.se då blir jag återigen förbannad, på riktigt.

SEO Bibel för vem?

Källa: Skärmdump gjord på “http://www.jajja.com/jajjapedia/publikationer/sokbibeln” den 12 juni 2013.

Ja du kan hitta Eniro på nätet men där slutar likheten. Eniro söker INTE av hela nätet för då hade det vart Google, eller Microsofts alternativ Bing eller någon av alla andra mindre kända men fantastiskt bra sökmotorer som finns och som alla har det gemensamt att de indexerar nätets alla noder (mer om detta längre ner).

Se här själv när jag söker på eniro.se för att göra detta övertydligt.

Eniro är inte en sökmotor det är en söktjänst.

Eniro är inte en sökmotor det är en söktjänst.

Källa: Skärmdump efter sökresultat på “www.eniro.se” onsdagen den 12 juni 2013.

Och här ser vi resultatet, INGA TRÄFFAR!

0 sökningar på Eniro

Google Adsense och Eniro i allians…

Källa: Skärmdump efter sökresultat på “www.eniro.se” onsdagen den 12 juni 2013.

Lägg också märke till en annan intressant sak!

Under Eniros “0 st resultat” ser vi något som heter “Sponsrade länkar”.

Vet du vad det är?

Jo det är sådana sponsrade länkar som du också kan köpa av Google (annonser alltså) som här presenteras på Eniro.se.

Hur gick det till?

Jo Eniro är med i något som heter Google AdSense som gör att de får betalt en liten slant av Google varje gång någon klickar på en av dessa sponsrade länkar. Det kan alla vara som har en hemsida som blir godkänd av Google (och det blir man som regel). Och dessa länkar dyker upp här därför att de som annonserar har valt att annonsera i Googles “innehållsnätverk” deras så kallade Displaynätverk.

Google är Sökmotorn med stort S

Google är en Sökmotor som idag dominerar fullständigt som ett resultat av att matematiken bakom den (hur den hanterade sökningar på nätet) var bättre än sina konkurrenter då det begav sig. Sökresultaten var alltså bättre och detta ledde till att användarna föredrog Google när det letade efter information på nätet. En sökmotor söker av nätet som är allt det innehåll  (bilder, text, ljud, forumtrådar, video etc.) som ägs av alla och ingen och som finns samlat (uppladdat av användare) på miljontals och åter miljontals noder (datorer/servrar) som är sammankopplade med varandra i ett kluster över jordklotet i ett datornätverk som kallas för Internet.

Eniro som får stå som exempel här är istället ett företag med en av dem ägd och kontrollerad databas  med en sökfunktionalitet  kopplad till sig med vilken man kan söka av just den specifika databasens registerposter. Att påstå att det för användaren är samma sak som sökmotorn Google är lögn.

Marknadsknutte

Det är bara en mediesäljare eller marknadsknutte som kan komma på idén att förvanska sanningen på detta sätt och för min del så anser jag att det ger en talande bild av den kvalitet man kan förvänta sig som kund hos dessa aktörer. Men det är givetvis upp till var och en att dra sin egna slutsats. Jag avslutar med en bild från Google med följande inställningar (Sverige, svenska).

Glass i Brasilien enligt Google

Glass i Brasilien enligt Google

Källa: Skärmdump efter sökresultat på ”www.google.se” onsdagen den 12 juni 2013.

PS. Varför jag valde glass och Brasilien för att visa min poäng det vet jag inte? Men kanske har det att göra med att sommaren är här 🙂

———

Intresserad av vår hjälp med din annonsering på nätet (Google Adwords, YouTube, Facebook etc.)?

Här kan du läsa mer om hur vi ser på saken!

Intresserad av riktig medierådgivning och att veta mer om tjänsten VIP Mediekund?

Klicka i så fall här!


Call Now Button