Hamnade av en händelse på bloggen “Kundliv” som drivs av “Wednesday Relations” som är ett nätverk som jag antagligen borde gå med i (men jag är ju tyvärr inte mycket till föreningsmänniska). Hur som helst så hittade jag en bloggpost som hette “Eniro Fulsäljer Mitt i Semestern”. Jag började läsa och här stod allt det som jag brukar nämna för mina VIP Mediekunder och inlägget var redan från 2008 (fem år sedan). En av de senare kommentarerna på inlägget var från en före detta säljare som berättade att man är oseriös inte bara när det kommer till katalogen utan också till försäljningen av Google Adwords.
Så här skriver den personen bl.a.
- Anonym sa…
Precis slutat jobba för Eniro och var där i ett år nästan. Satt på deras nya bolag Kvasir Media som säljer Googletjänster. Detta är rent bedrägeri som jag tvingats att sälja. Vill uppmana alla som läser detta att inte köpa det utav oss utan gå direkt till Google. Vi lägger till extra sökord för att spendera kundens pott så fort som möjligt och gör en del annan fuffens för att kundens pengar ska gå åt ASAP som vi säger.
Vår chef som även arbetat med katalogen tidigare har själv berättat hur han brukade alltid lägga till 10-15{be08792d61b2fd929517f0d217b24ee4d6370a42d91e329410d98a089e48c68e} på fakturorna han skickade ut mot vad de tidigare hade kommit överens om. Eniro säljer skit i guldförpackning, kan inte se någon av deras tjänster som är värda pengarna. Akta er.
// Före detta Eniro säljare.
Jag fick nyligen en ny kund som var mycket upprörd och bekräftade den upplevelse som “Före detta Eniro säljare” här delger. Man får givetvis läsa det här med det i åtanke att författaren är anonym. Men nog är det väl märkligt ändå att vi har 47 kommentarer på det ursprungliga inlägget som skrevs den 16 juli 2008?
Det som slår mig och varför jag tog mig tid att skriva detta inlägg är hur dessa företag i koncernen kan fortsätta år ut och år in trots all “bad will” som samlas på hög?
Och hur kan det komma sig att man har certifieringar från Google och kan skryta med partnerskap osv?
Jag påstår att det handlar om den eftersläpning som vi människor lever med. När en ny teknologi dyker upp som gör en äldre förlegad så tar det extremt mycket längre tid för den att slå igenom fullt ut än vad man många gånger tror. Det är också därför som jag anser att så många företag har stor glädje av att bli VIP Mediekunder. En VIP Mediekund kortar ner den där eftersläpningen vilket leder till besparingar och förbättrade resultat.
När det gäller annonosering i Google så håller jag med författaren om att “avstå Eniro/Kvasir” men inte om att “göra det själv”. Det finns en uppfattning bland mindre och medelstora företag att det är dyrt att annonsera på Google. Och det beror just på att man har “testat själv” utan tillräckliga kunskaper. Och Google hjälper dig gärna att bränna pengar, garanterat! Nej här menar jag att du ska ha någon som kan detta för att få ut mesta möjliga av dina marknadsföringspengar.
Intresserad av oss som den som hjälper dig med din annonsering på nätet (Google Adwords, YouTube, Facebook etc.)?
Intresserad av att lära dig mer om VIP Mediekund?
Hej Fredrik,
Det är naturligtvis tråkigt med alla kunder som får en negativ upplevelse. Jag känner inte igen att det som beskrivs är det sätt som vi jobbar på idag.
Om du har några konkreta exempel som ligger i närtid eller vill veta mer så hör görna av dig så får vi se på vad som blivit fel. Du når mig på goran.sallvin@eniro.com
/Göran Sällvin, Afförsansvarig Kampanjsprodukter, Eniro/Kvasir Media
Hej Göran! Jag hade faktiskt ett case alldeles nyligen där ni (Eniro) gav med er och gav upp era anspråk. Detta gjordes dock först efter långtgående förhandlingar och att Eniro hade skickat ärendet vidare till inkasso. Min kund svarade med att polisanmäla Eniro. Så jag vet inte vad jag ska svara på din kommentar? Jo såhär. Ingen rök utan eld, det vet alla av gammal hävd. men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det givetvis finns mängder av nöjda kunder hos er. Och givetvis har alla företag någon gång en missnöjd kund utan att det nödvändigtvis beror på företaget. Därtill är det självklart att ni lär av era misstag och förbättrar er. Om inte så kommer marknaden straffa er.
Poängen med den här tråden från första början var just att delta i detta “marknadens pågående arbete”. Att lyfta fram olika röster och att ta ställning från min sida. För det är ju allt man kan göra. Ha en åsikt och stå för den (vilket jag har försökt göra).
Viktigt här också att påpeka att detta är just åsikter från enskilda individer och inte fakta och sanningar eller vetenskapligt belagda påståenden. Den här tråden är och förblir endast (vare sig mer eller mindre) ett inlägg i en av miljontals öppna diskussioner på nätet gällande ett av miljontals ämnen. Förhoppningsvis fyller den något slags funktion för någon, eller så gör den inte det. Alltid upp till betraktaren.
Jag är själv drabbad av detta bedrägeri, jag kommer att driva detta vidare om inte Kvasir går mej till mötes i mina krav-
Hej “Rolf”! Gå gärna ut med ditt namn och kanske lite mer information om ditt ärende?