Sökmotoroptimering
Ranka 1-10 på Google!Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering handlar om att placera din hemsida och ditt erbjudande så högt upp som möjligt i den så kallade organiska listan på Google.
Till skillnad från köpt annonsering (sökmormarknadsföring) så är placeringarna i den organiska listan inte möjliga att köpa direkt. Istället vinner den hemsida som Google anser bäst tillgodoser användarnas önskemål. Detta räknas ut med avancerade algoritmer som regelbundet uppdateras.
Genom att använda metoder som följer Googles riktlinjer så säkerställer du att din hemsida rankar bra långsiktigt.
På-sidan-SEO och utanför-sidan-SEO
De metoder och strategier som används av den som sökmotoroptimerar din hemsida kan delas in i “på sidan” och “utanför sidan”.
På-sidan-SEO handlar om att skapa relevant innehåll och att följa de riktlinjer som inte bara Google utan också andra aktörer sätter upp så som exempelvis W3C (World Wide Web Consortium).
Utanför-sidan-SEO handlar istället om att skapa trovärdighet utanför sidan och detta görs framförallt genom att skaffa så kallade “in-länkar” från andra hemsidor.
Länkstrategier
In-länkar från andra hemsidor och innehållsnätverk är den enskilt viktigaste utanför-sidan-SEO-strategin. Men dessa länkar kan införskaffas på två helt olika sätt. Antingen genom inhyrda länkar eller genom manuellt och helt organiskt införskaffade länkar.
Den som hyr länkar får snabbt resultat men sitter också fast hos den som länkarna hyrs av eftersom de slutar peka mot hemsidan den dagen du slutar att betala för länkarna. Investeringen bidrar på detta sätt inte till din fastighets (domäns) bestående värdestegring.
Den som istället satsar sina pengar på manuella länkar (permanenta) arbetar långsiktigt och får en förbättrad rankning i träfflistan som står sig mycket bra även efter det att man slutar att betala för sökmotoroptimering. Därmed bidrar denna investering på ett helt annat sätt till fastighetens (domänens), och därmed din verksamhets, bestående värdestegring.