Frågar du mig så handlar det om att man har ”smutsat ner namnet Eniro med sina fältsäljare” så till den grad att man ”måste göra något” (så man petar in verksamheten i ett annat bolag med ett annat namn som ändå är en del av koncernen). Men jag är givetvis jävig som en som är mycket kritisk till alla former av så kallade sökmedier som marknadsföringskanal (enrio, hitta, dindel, lokaldelen osv.).

Frågan är vad du tycker?

Efter samtal med Jonas Blent på Eniro (det var han som svarade i telefonen när jag ringde KvasirMedia) så har jag förstått upplägget på deras hemsida på följande sätt. Detta handlar alltså om fakta förutsatt att jag har förstått saken rätt när Jonas Blent på Eniro förklarade för mig hur deras affärsmodell ser ut.

KvasirMedia går ut på sin hemsida med att det kostar 500 kr/mån + 15% i serviceavgift samt 495 kr i starkostnad att annonsera på Google samt i deras eget innehållsnätverk ”Scandinavian AdNetworks” med så kallade ”sponsrade länkar”.

När jag frågade lite närmare så visade det sig att minst 1 000 kr/mån är det som gäller i s.k. klickbudget om man också vill synas på Google. Lägg också märke till ordet minst! Så nu talar vi alltså om en minsta klickbudget om 12 000 kr på årsbasis. Oklart hur mycket som används i Googles respektive Eniros egna innehållsnätverk men 50/50 är väl en kvalificerad gissning? På detta tillkommer sedan serviceavgiften (15%) samt startavgiften på 495 kr.

Serviceavgift på klickbudget = dålig idé

Detta förfaringssätt med en procentuell avgift på förbrukad klickbudget är givetvis helt förkastligt eftersom det ger administratören av din annonsering på nätet helt fel incitament. Istället för att gynnas när han eller hon ger dig bra resultat (något som mäts i omvandlingsmål och genomklicksfrekvens bland annat) så är den administratör bäst i arbetsgivarens ögon som ”bränner din klickbudget fortast” (mest antal klick snabbast). Det kan ett barn räkna ut att det blir så. Som jag ser det ligger detta helt i linje med Eniros gamla affärsmodell där säljare drivs mycket hårt för att sälja mer snarare än att vårda sina kundelationer (ett beteende som har gjort att vi är många som är mycket kritiska till Eniro idag). Lite mer om vad jag tycker om att ha en procentuell avgift på en klickbudget har jag gått igenom här.

Så vad vi egentligen talar om är alltså en kostnad för annonsering på sammanlagt 14 295 kr ex. moms minimum för den som låter KvasirMedia (Eniro) sätta klorna i ens marknadsföringsbudget för sponsrade länkar (PPC Marknadsföring) varav halva pengen med stor sannolikhet hamnar i deras egna innehållsnätverk. Jag trycker än en gång på detta med ordet ”minst”. Målet för den administratör som ska sköta dina annonser blir ofrånkomligen att förbruka din klickbudget så fort som möjligt.

14 295 kr minst om du vill ”synas på Google” genom KvasirMedia (Eniro) och långt ifrån alla dessa pengar förbrukas då på Google annonsering.

Jag rekomenderar givetvis istället den affärsmodell som jag erbjuder mina kunder, ett konto som kunden har all kontroll över och som kunden äger 100%. Du som kund har alltså hand om klickbudgeten och kan när som helst dra upp eller ner den. Du kan välja att annnonsera för 25 kr per månad eller 2 500 kr per månad, det är ditt beslut som kund, det finns inga gränser. Jag å min sida får betalt för nedlagd tid och mitt incitament blir då istället att se till att du får ut så mycket som möjligt av varje satsad krona. En enkel, ärlig och 100% transparent modell.

Ytterligare ett exempel

Ett annat exempel på en skev och som jag anser bedräglig affärsmodell är den för videofilmsproduktion. Erbjudandet är ”videofilm för 3 995 kr i startavgift och 299 kr/mån”. Då får du även filmen publicerad på flera videobaserade innehållsnätverk så som exempelvis YouTube och du får regelbunden besöksstatistik tillsänt dig osv. Låter för bra för att vara sant och så är det också. I det finstilta visar det sig att du INTE äger filmen. Om du vill göra det så måste du köpa loss den för 11 995 kr ex. moms. Med andra ord så är den egentliga kostnaden för dig, för en kort företagspresentation, om max 60 sekunder, i videoformat, 15 990 kr ex. moms, plus 3 588 kr för ett s.k. ”publiceringsavtal.

Alltså nästan 20 000 kr ex. moms för 60 sekunder företagsfilm…

Ganska långt ifrån 3 995 kr!

Återigen så rekomenderar jag dig att kontakta oss istället. Vi har en enkelt, ärligt och 100% transparent modell som exempelvis uppskattas av Uppsala Universitet som har anlitat oss tre år i rad för sina filmer med framgångsrika studenter i huvudrollerna.


Share